За да разберете какво всъщност търсят работодателите, най-напред трябва да привлечете вниманието им. Това е важен момент в съвременния пазар на труда, за който е характерно, че в общи линии едни и същи кандидати неизменно присъстват в краткия списък на повечето работодатели. Всъщност, нека да започнем по-отдалеч, с опит за представяне на пазара на труда. За него важат общите пазарни принципи на търсене и предлагане, но с тази разлика, че двете страни са на мнение, че е налице дефицит: кандидатите считат, че няма достатъчно работни места, а фирмите са убедени, че няма достатъчно квалифицирани кандидати за обявените от тях вакантни позиции. Къде е истината? Засега няма да се спираме на причините, поради които кандидатите чувстват недостиг на перспективни работни места. Затова пък ще се опитаме подробно да представим "обратната страна на медала" и да дадем отговор на въпроса, който си е задавал всеки, изпратил документи по обява за работа: ЗАЩО (НЕ) МЕ ИЗВИКАХА НА ИНТЕРВЮ Всяка обявена позиция (в зависимост от начина, по който е формулирана обявата и медиите, в които е представена) събира достатъчен брой кандидатури, така че първото пресяване на кандидатите обикновено е изцяло на база подадените документи. На този етап все още не е имало среща с кандидатите и не са събрани лични впечатления, следователно основанието да ви одобрят или отхвърлят е изцяло в рамките на това, което вие сте пожелали да дадете като информация. За улеснение ще разделим възможните критерии на два компонента: форма и съдържание Формата, в която е представена информацията е не по-малко важна от самата информация. Постарайте се да е налице възможност за лесна ориентация и да са спазени всички изисквания за водене на бизнес кореспонденция. Съдържанието е важно дотолкова, доколкото дава отговор на въпроса дали отговаряте на формалните критерии за образование, опит и допълнителни квалификации. Най-вероятно служителят, който отговаря за първоначалния подбор по документи, ще "сканира" с поглед всички автобиографии и придружителни писма за точно определени думи и изрази (може би дори точно тези, които са изброени в обявата). Изводът? За да останете в групата на победителите след това първо препятствие, спазвайте няколко прости правила: * Ясен и прецизен изказ * Придържане към бизнес етикета * Акцент върху конкурентните предимства * Използвайте формулировките, дадени в обявата и коментирайте уменията си спрямо изискванията ЗАЩО (НЕ) СЕ СПРЯХА НА МОЯТА КАНДИДАТУРА Това е вторият логичен въпрос ако разглеждаме процеса хронологично. Канейки ви на интервю, работодателят всъщност иска да получи повече информация за вашите умения за представяне, начинът, по който реагирате в определени ситуации, стилът ви на общуване и други подобни характеристики, които рядко са дефинирани в обявата, по която сте подали документи. Докато първоначалната селекция се води по "твърди критерии" като образователна степен и трудов стаж, истинската цел на следващите срещи е да даде отговор на въпроса дали този кандидат ще се впише в общата среда в компанията и дали ще може да поеме предвидените отговорности. Разбито на подвъпроси това би изглеждало по следния начин: * Достатъчно ли е мотивиран, за да си върши работата добре ако възникнат непредвидени усложнения? * Довежда ли нещата и ангажиментите до край? Ще се справи ли с обичайните проблеми? * Умее ли да балансира между екипната работа и нуждата от самостоятелни решения? * Отдава ли му се да генерира идеи и да търси оптимални подходи? * Достатъчно ли е гъвкав(а), за да се справи с разнопосочни задължения и конфликтни крайни срокове? * Ще се справи ли добре в работата с клиенти? * Доколко ще счита за приоритетни интересите на компанията? * Ще се впише ли в екипа? * Може ли да се разчита на неговата/нейната конфиденциалност? Най-вероятно няма да чуете нито един от тези въпроси в прав текст. Но имайте предвид, че това е в общи линии матрицата, върху която се проектират вашите отговори, поведението ви и цялата информация, която съзнателно или несъзнателно предоставяте на интервюиращия. Дотолкова доколкото не сте предварително наясно с очакванията на отсрещната страна, всъщност няма правилни и грешни отговори. В някои случаи от вас ще се очаква да сте силна личност, която умее да налага мнението си, а в други обратно - да сте ориентирани към екипна работа и да сте готови да работите под нечие пряко ръководство. Така или иначе, както стана въпрос и по-рано в тази статия, налице е повтаряемост на критериите и определено може да се говори за "печеливш" профил. Ако резюмираме и задълбочим всичко казано дотук, търсеният кандидат днес би изглеждал по следния начин: WANTED Образование * Висше образование * Предимство: маркетинг, финанси, бизнес администрация, право Допълнителна квалификация * Отлично владеене на английски език * Предимство: немски, френски, руски, испански, италиански език * Отлична компютърна грамотност (MS Office) Професионален опит * При по-високи позиции - минимум 3 години опит в съответната област * Предимство е опитът в утвърдени международни компании Личностни характеристики * Умение за работа в екип, добри междуличностни умения * Инициативност и проактивност * Умение за работа с клиенти * Умение да убеждава, да продава идеи/услуги/продукти * Мотивация и амбиция за успех * Аналитичен подход, умение за решаване на проблеми * Умение за взимане на самостоятелни и аргументирани решения * Увереност (в личен и професионален план) * Енергичност и креативност * Гъвкавост, склонност към промяна * Обективност и безпристрастност * Чувство за хумор Ясно е че кандидатите, които посрещат по-голямата част от тези изисквания не са много и това обяснява "синдрома на дефицита". Обикновено едва 10-15% от кандидатствалите по дадена обява имат шанс да бъдат поканени на интервю, а в много случаи нито един не е точно това, което компанията търси. Когато се стигне до компромиси с първоначалните изисквания, най-често това, което се жертва, са квалификациите, образованието и опита. Тенденцията е фокусът да се поставя върху личностните характеристики и нагласи на личността, които са в основата на потенциала за развитие. Тогава? ЗА ФИНАЛ: ПЕЧЕЛИВШАТА СТРАТЕГИЯ Трудно можете да промените себе си или да завършите исканото образование в обозрим срок. Правилният ход е да тръгнете от това, с което разполагате и да го "продадете" по всички правила на маркетинга, тръгвайки от опаковката: * Опаковката, или с други думи документите, които изпращате, трябва да е направена така, че безотказно да привлече вниманието (но без излишно оригиналничене) * Кандидатствайки за дадена позиция, трябва да сте убедени, че проявявате интерес към нея и да сте готови да подкрепите мотивацията си с конкретни факти * Опитайте се да възприемете работодателя като клиент - не е достатъчно да привлечете вниманието му в началото, необходимо е през цялото време да сте на нужното ниво, включително след като "сделката" е извършена * Ако наистина имате мотивация за успех и желание за развитие, бъдете подготвени да дадете всичко от себе си - това ще се отплати многократно и със сигурност ще наклони везните във ваша полза по време на интервюто * Забравете за притесненията - ако не сте уверени в себе си и възможностите си, шансът някой друг да ви повярва е нулев * И накрая - докато търсите варианти, кандидатствате и изчаквате развитие, използвайте времето да учите и да запълвате празнините, заради които се е случвало да останете "под чертата" на мечтаната позиция.
Source: http://jobs.bg/ |