|
Статии
Ван Гог нарисувал съвършена турбулентност
Математически анализ на творбите на Винсент Ван Гог доказва, че изобразените в тях модели на завихряния учудващо точно съвпадат с реалните турбуленции, които се наблюдават във водовъртежите или въздуха, излизащ от реактивен двигател, четем в сп. Нейчър. Физикът Хосе Луис Арагон и негови колеги от Националния автономен университет на Мексико с изненада установили, че налудничавият холандски художник е използвал модели за съчетаване на светлина и тъмнина, които отговарят на математическата структура на турбулентния поток. При това Винсент е проявил тази невероятна дарба в свои късни платна, създадени в период, когато умственото му състояние е било най-нестабилно, изразяващо се в близки до симптомите на епилепсията халюцинации, припадъци и загуба на съзнание. Това са прочутите му картини ”Звездна нощ” (1889 г.), ”Път с кипариси” (1890 г.) и ”Житно поле” (1890 г.). Напротив, в неговия известен ”Автопортрет” от 1880 г. липсват изображения на въпросните завихряния. Самият Ван Гог споделя, че е създал това платно в състояние на ”абсолютно спокойствие”, т.е. когато си е взел лекарството, предписано му след акта на самоосакатяване, който вероятно е по-популярен от всичките му картини взети заедно. Оказва се, че за физиците е огромен проблем да се опише математически турбулентния поток. За някои от тях, дори проблемите на квантовата механика бледнеят пред него. На този етап в борбата си с него те разчитат на теорията на съветския учен Андрей Колмогоров, създадена през далечната 1940 г. Тя открива съотношение между скоростта на потока и степента на отделяната от него енергия под формата на триене. Теорията на Колмогоров предоставя на физиците математическо уравнение, с което могат да опишат вероятността да намерят определена разлика в скоростта между всеки две точки от завихрения флуид. Мексиканските физици изследвали дигитални изображения на картините на Ван Гог и изчислили вероятността два пиксела, разположени на определено разстояние един от друг, да имат една и съща степен на осветеност. Според тях човешкото око е най-чувствително към промените именно в осветеността на елементите в картините, а не толкова към нюансите в цветовете им. Оказало се, че вероятностното разпределение на осветеността може да се опише точно с математическото уравнение на Колмогоров. Същото не може да се каже за всички художници, които са изобразявали вихри в картините си. Ван Гог е единственият, който го прави с такава математическа прецизност. Така например, в прочутата картина ”Викът” също можем да открием турбуленции. Авторът й Едварт Мунк е известен като психически нестабилен художник, подобно на Ван Гог. Но явно лудостта му не е била достатъчно гениална, защото мексиканските физици установяват, че описанието на вероятностното разпределение на осветеността в картината му не си пасва с теорията на Колмогоров.
|
Category: Любопитно | Added by: rendeto (28.12.2006)
|
Преглеждания: 721
|
|
Кой е тук |
---|
Посетители онлайн: 1 Гости: 1 Потребители: 0 |
Избрано |
---|
Случайна мисъл
Всичко е смешно, когато се случва на друг. Уил Роджърс
Знаете ли, че...
Гамофобия (Gamophobia) се нарича страхът от бракуване.
|
|